SEO to optymalizacja strony pod kątem jej widoczności w wyszukiwarkach. Żeby konkretna strona była wysoko na liście wyszukiwania trzeba bardzo się napracować i nie brać sobie dni wolnych. Dobrą praktyką jest przeprowadzanie raz na jakiś czas audytu SEO, który pomoże stwierdzić, na jakim etapie jest pozycjonowanie i jakie daje efekty. Analiza strony internetowej zajmuje dużo czasu, a może dostarczyć wielu informacji jej administratorowi. Często to zadanie pozostawia się fachowcom, ale można też przeprowadzić skrócony audyt samodzielnie. Jak przeprowadzić audyt SEO krok po kroku?
Zacznij od Google
Pierwszym krokiem analizy powinno być sprawdzenie, czy Twoja strona w ogóle jest widoczna dla Google. Możesz w tym celu wykorzystać specjalne narzędzie np. Cmonitor, Seostation, Positionly (Unamo) lub Webpozycja. Z wymienionych opcji tylko pierwsza jest darmowa. Reszta narzędzi jest płatna, ale mają one też w ofercie więcej funkcji. W narzędziu wpisujesz frazy kluczowe, które Cię interesują i sprawdzasz, na której pozycji znajduje się Twoja strona. Może się też zdarzyć, że nie znajdziesz nigdzie swojej strony. To bardzo zły znak. Może on oznaczać, że Twoja strona ma zablokowanie indeksowania w pliku robots.txt, nie zdążyła się jeszcze zaindeksować lub została zbanowana.
Zaobserwuj jak wyglądają Twoje wyniki
Przyjmijmy jednak, że wyszukiwarka widzi Twoją stronę. Musisz sprawdzić, jak prezentują się wyniki wyszukiwania. Sprawdź jak wyglądają meta title i meta description. To tytuł i opis strony, które wyświetlają się w wyszukiwarce i mają zachęcić do tego, by wejść na stronę. Powinny one być unikalne, konkretne i dobrze opisywać zawartość strony. Nie powinny też być ucięte, co ma często miejsce, jeśli Google automatycznie zaciągnie treść strony. Bardzo ważne jest to, żeby każda strona miała swój metaopis. To właśnie dzięki niemu wyszukiwarka może zaindeksować treść.
Google Webmaster Tools lub Search Console
To narzędzie, które jest bardzo potrzebne do przeprowadzenia audytu. Można w nim zweryfikować witrynę po prostu postępując zgodnie z poleceniami wyświetlanymi przez narzędzie. Do weryfikacji można wykorzystać: plik HTML, tag w sekcji HEAD, weryfikacja poprzez powiązany kod w koncie Google Analytics lub kod w Google Tag Manager. Przy pierwszym korzystaniu często trzeba poczekać nawet kilka dni na zebranie wszystkich niezbędnych danych.
To narzędzie można wykorzystywać na wiele sposobów i jest prawdziwą skarbnicą wiedzy dla audytora. Możesz w nim przeanalizować meta opisy i meta tytuły. W sekcji „analityka wyszukiwania” możesz natomiast przeanalizować na jakie frazy domena jest klikana, czyli po prostu kiedy Twoja witryna jest skuteczna i dociera do użytkowników. Można tu przeglądać aż 999 fraz oraz dane z trzech miesięcy wstecz. To bardzo dużo informacji, które można przeanalizować i wyciągać z nich wnioski, by wiedzieć jakie treści warto tworzyć, by docierać do jak największej liczby odbiorców.
Sprawdź więcej informacji: https://digitalhill.pl/uslugi/audyty-seo/