Jakie rzeczy wpływają na skuteczność franczyzy?

Franczyza to jeden ze sposobów na rozwinięcie własnego biznesu. Korzystając z infrastruktury i rozpoznawalności pewnej marki, można otworzyć sklep, punkt usługowy, salon kosmetyczny czy restaurację. Daje to większe możliwości na prowadzenie biznesu z sukcesem, chociaż jednocześnie obliguje do dzielenia się zyskiem, który wypracowuje się każdego miesiąca. Franczyza ma swoje blaski i cienie, o których warto wiedzieć, zanim padnie decyzja o wejściu w ten model biznesowy.

Dla kogo franczyza?

Franczyza to model biznesowy, który będzie odpowiadał osobom chcącym rozwijać się w biznesie, a jednocześnie korzystać z ugruntowanej marki. To biznes dla ludzi, którzy z jednej strony mają ogromne zacięcie i smykałkę do interesów, ale z drugiej strony są w stanie podporządkować się pewnym konkretnym zasadom, respektować je. W końcu tak właśnie działa franczyza. Zakładając na przykład restaurację typu fast-food, należy serwować w niej konkretne dania, które znajdują się we wszystkich innych restauracjach w tej sieci. Nie ma miejsca i pola na własną kreatywność, trzeba dokładnie korzystać z tego, co już zostało wypracowane i pokochane przez klientów. Nie jest biznesem dla niepokornych, którzy mają silną potrzebę bycia kreatywnym, twórczym i decyzyjnym.

Co wpływa na powodzenie franczyzy?

Różne czynniki wpływają na to, że pewne punkty usługowe, gastronomiczne czy handlowe, które działają pod znakiem znanej marki, funkcjonują lepiej lub gorzej. Ważne jest między innymi samo położenie lokalu. Lokalizacja ma niebagatelne znaczenie. Do niektórych sklepów czy restauracji zwyczajnie trafia się częściej, ponieważ są po drodze. Znaczenie może mieć nawet to, czy w pobliżu znajduje się darmowy parking albo miejsce do zostawienia samochodu. Konkurencja, a zatem inne punkty pod znakiem marki lub marki konkurencyjnej, które częściowo odpowiadają na potrzeby danej społeczności lokalnej, również mają wpływ na powodzenie biznesu. To proste. Jeśli ma się monopol na usługi gastronomiczne czy sprzedaż alkoholu w okolicy, obsługuje się większość klientów. Warto zatem zrobić rozeznanie i sprawdzić to, zanim rozkręci się biznes.

Zobacz również ᐅ  3 błędy popełniane w kampaniach na Facebooku

Relacje z partnerami

Model biznesowy, jakim jest franczyza, obliguje do tego, aby ściśle przestrzegać pewnych konkretnych kwestii związanych z tym, jak prezentowana jest marka. Przykładowo ważny jest wystrój lokalu, jakość produktów, z których przygotowuje się posiłki serwowane w restauracjach funkcjonujących na zasadach franczyzy. Mocną stroną franczyzy jest rozpoznawalność. Jeśli klienci chętnie spożywają dania serwowane w restauracjach konkretnej marki, ponieważ dobrze je znają, trzymanie się pewnych standardów zagwarantuje sukces. Analogicznie nietrzymanie się tych standardów powoduje sporo problemów na linii przedsiębiorca -przedstawiciel marki. Warto zdawać sobie sprawę z tych wszystkich aspektów i pamiętać, że franczyza to nie do końca gotowy, szablonowy pomysł na biznes. Korzystając z gotowego zaplecza i tak trzeba dać sporo od siebie, aby się udało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *