Rynek spedycyjny, choć bogaty i nieustannie eksploatowany, honoruje te firmy, które potrafią być konkurencyjne. Dziś wyróżnienie się na tle innych firm transportowych nie jest już jednak takie łatwe, nie polega np. wyłącznie na wdrażaniu atrakcyjnych cen. Obecnie należy poszukiwać rozwiązań rewolucyjnych, zoptymalizowanych i w pełni dostosowanych do najbardziej skomplikowanych życzeń klienta, bo tylko w ten sposób można go do siebie przyciągnąć. Ta zasada działa zarówno w przypadku klientów indywidualnych, jak i biznesowych, choć ci drudzy mają zdecydowanie większe wymagania. Firmy przewozowe prześcigają się w tworzeniu ofert, które nie tylko opiewają na transport osób lub towarów z punktu A do punktu B, lecz opierają się także na wielu działaniach logistycznych i marketingowych. Współcześnie o popularności danego przedsiębiorstwa transportowego mogą decydować usługi wartości dodanej. Co to jest i na czym konkretnie może polegać?
VAS, czyli w skrócie Usługi Wartości Dodanej (tłumaczenie z języka angielskiego od Value Added Services) to specjalny zakres czynności znacznie wykraczających poza standardowe usługi firm przewozowych. Współcześni klienci nie tylko przyjmują z entuzjazmem propozycje dodatkowych usług w ramach usługi podstawowej, ale wręcz wymagają takiego rodzaju bonifikaty, ponieważ przyzwyczaili się do tego, że przedsiębiorstwa transportowe wychodzą naprzeciw ich potrzebom. W praktyce wygląda to tak, że firma daje z siebie coś więcej, aniżeli wyłącznie to, za co klient zapłacił. Jest to dość powszechna praktyka nie tylko w dziedzinie transportu. Istnieje szereg rozwiązań w zakresie usług wartości dodanej, które jednak można wykorzystać na tym specyficznym gruncie.
Jedną z form usługi wartości dodanej jest copacking. W skrócie zjawisko to polega na dodawaniu do zamówień próbek produktów, materiałów reklamowych typu broszurki czy gazetki. Innymi słowy jest to pewien sympatyczny naddatek. Doskonale sprawdza się to np. w branży kosmetycznej, gdzie zazwyczaj do kosmetyków dodawane są próbki innych lub też próbki są dawane za darmo, by zachęcić klienta do kupna całego flakonu perfum czy całej tubki kremu. W transporcie również sprawdza się copacking polegający m.in. na przygotowywaniu drobnych zestawów prezentowych reklamujących firmę dołączanych do właściwej dostawy. Inną techniką kreowania wartości dodanej jest labeling, czyli szczegółowe etykietowanie i oznaczanie przewożonych produktów. Wspomnieć można również o usłudze, która nazywa się repacking i jak sama nazwa wskazuje jest to przepakowywanie towaru z oryginalnego opakowania do innego. Może to być podyktowane chęcią przekazania produktów w sposób bardziej estetyczny i zdobny.
W zależności od rodzaju przewożonych produktów, możliwe jest także ich odświeżanie, foliowanie czy np. pranie lub prasowanie. Wszystko zależy od tego, z jakimi materiałami ma do czynienia spedytor i jakiego rodzaju działania z zakresu VAS mogą spowodować, że towar dotrze do odbiorcy w optymalnym stanie. Przewożąc artykuły o specyficznych cechach, można dobrać takie techniki, które sprawdzą się w danym przypadku najlepiej i przypadną do gustu kontrahentowi, który poczuje się wyróżniony.